Kustannustuen neljäs hakukierros on käynnissä 30.9. asti

Yritykset, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi COVID-19 -pandemian vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia palkka- ja muita kuluja tukikaudella 1.3. -31.5.2021, voivat hakea kustannustukea Valtiokonttorista.

Kustannustukea yrityksille ja liiketoimintaa harjoittaville säätiöille ja yhdistyksille

Kustannustukea voidaan myöntää 2 000 – 1 000 000 euroa. Tuki myönnetään liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan ja sitä maksetaan vähintään 2000 euroa, vaikka laskennallinen tukisumma jäisi sen alle.

Tukea voi hakea, vaikka yritys olisi jo saanut muita koronatukia! Yrityskohtainen enimmäismäärä kaikki pandemiatuet laskettuna yhteensä on 1,8 miljoonaa euroa.

1,8 miljoonan euron tukirajan ylittäneille yrityksille ja konserneille on haettavissa samaan aikaan 30.9. asti tuki kattamattomiin kiinteisiin kustannuksiin, jossa yläraja on 10 miljoonaa euroa.

Kuka kustannustukea voi hakea?

Tukea voi hakea yritysmuodosta riippumatta. Edellytyksenä tuen saamiselle on, että

  • liikevaihto on alentunut yli 30 % vertailuajankohtaan nähden 
  • kustannuksia tukikaudelta on vähintään 2000 € 
  • hakijalla on y-tunnus
  • hakija on merkitty ennakkoperintärekisteriin

Tukea voi hakea ilman lisäperusteluja, jos toimialan liikevaihto on laskenut vähintään 10 prosenttia tukikaudella. Lista ja hakupalvelu toimialoista löytyy Valtiokonttorin sivuilta. Toimialarajauksen ulkopuolelle jäävien hakijoiden on perusteltava, että liikevaihdon lasku johtuu pandemiasta.

Uusi yritys (perustettu 1.1.2019 tai sen jälkeen) voi saada tukea listattujen toimialojen keskimääräisen liikevaihdon muutoksen perusteella.

Kustannustukea ei myönnetä pankki- ja rahoituslaitoksille, eikä maatalouden alkutuotannon, kalatalouden ja vesiviljelyalan toimialoille.

Miten tukea haetaan?

Tukea haetaan Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta. Poikkeustapauksessa hyväksytään pdf-hakemus, joka täytyy tilata erikseen Valtiokonttorilta.

Kustannustuen neljännen kierroksen hakuaika päättyy torstaina 30.9. klo 16.15.

Raahen seudun kehityksessä tukiin liittyvissä asioissa palvelevat:

  • Jussi: puh. 040 830 3018, jussi.kemila [at] raahe.fi
  • Riitta: puh. 040 830 3198, riitta.palosaari [at] raahe.fi

Valtiokonttorin asiakaspalvelu auttaa puhelimessa ja chatissä arkisin 9-15.

Kustannustuki.

Uutishuone

19.12.2022
Fennovoiman Hanhikivi1 -ydinvoimalahankkeen pysähdyttyä, luodaan Pyhäjoen talousalueelle uutta toimintasuunnitelmaa puhtaaseen ja vakaaseen energiantuotantoon. Valtioneuvosto myönsi suunnitelmaan 416...
07.12.2022
Raahen seudun kehitys ja Koulutuskeskus Brahe selvittivät yhteistyössä Raahen seudun yritysten koulutustarpeita vetyyn liittyen. Perustiedolle vedyn käyttökohteista ja vetyyn liittyvistä...
30.11.2022
Vuoden 2022 yritysbarometri on 24. Raahen seutukunnan yritysten lyhyen aikavälin näkemyksiä kartoittava kysely, joka toteutettiin puhelinhaastatteluina aikavälillä 12.9. – 14.10.2022. Tavoitimme 10...
30.11.2022
Tervetuloa nauttimaan Raahen seudun kuntien tarjoamasta joulupuurosta ja keskustelemaan kahvikupposen ääressä yritystoimintaa koskettavista asioista, päivän polttavista puheenaiheista tai ihan mistä...
17.11.2022
Go On Raahe mittaa vuosittain asiakaskokemusta ja tyytyväisyyttä sekä asiakasyrityksille että vuokratyöntekijöille teettämillään kyselyillä. Tänäkin vuonna yritys sai kiitettävät arvioinnit...
15.11.2022
Business Finlandin tarjoama 5 000 euron innovaatiosetelin hakeminen keskeytetään 12.12.2022–15.1.2023 väliseksi ajaksi. Jos yrityksesi aikoo lähteä Business Finlandin kehityshankkeeseen vielä tänä...
14.11.2022
Kauppakamarin Hyväksytty hallituksen jäsen -kurssit on tarkoitettu hallitustyötä jo tekeville tai siitä kiinnostuneille. Kurssin on käynyt jo lähes 13 500 henkilöä, ja HHJ-tutkinnon on suorittanut...
14.11.2022
Tekniikan alan työelämää esittelevä showroom on julkaistu. Tekniikan taitajat -showroom on virtuaalialusta, jossa pääset tutustumaan Raahen seudun tekniikan alan työpaikkoihin sekä niiden...