Kustannustuen neljäs hakukierros on käynnissä 30.9. asti

Yritykset, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi COVID-19 -pandemian vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia palkka- ja muita kuluja tukikaudella 1.3. -31.5.2021, voivat hakea kustannustukea Valtiokonttorista.

Kustannustukea yrityksille ja liiketoimintaa harjoittaville säätiöille ja yhdistyksille

Kustannustukea voidaan myöntää 2 000 – 1 000 000 euroa. Tuki myönnetään liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan ja sitä maksetaan vähintään 2000 euroa, vaikka laskennallinen tukisumma jäisi sen alle.

Tukea voi hakea, vaikka yritys olisi jo saanut muita koronatukia! Yrityskohtainen enimmäismäärä kaikki pandemiatuet laskettuna yhteensä on 1,8 miljoonaa euroa.

1,8 miljoonan euron tukirajan ylittäneille yrityksille ja konserneille on haettavissa samaan aikaan 30.9. asti tuki kattamattomiin kiinteisiin kustannuksiin, jossa yläraja on 10 miljoonaa euroa.

Kuka kustannustukea voi hakea?

Tukea voi hakea yritysmuodosta riippumatta. Edellytyksenä tuen saamiselle on, että

  • liikevaihto on alentunut yli 30 % vertailuajankohtaan nähden 
  • kustannuksia tukikaudelta on vähintään 2000 € 
  • hakijalla on y-tunnus
  • hakija on merkitty ennakkoperintärekisteriin

Tukea voi hakea ilman lisäperusteluja, jos toimialan liikevaihto on laskenut vähintään 10 prosenttia tukikaudella. Lista ja hakupalvelu toimialoista löytyy Valtiokonttorin sivuilta. Toimialarajauksen ulkopuolelle jäävien hakijoiden on perusteltava, että liikevaihdon lasku johtuu pandemiasta.

Uusi yritys (perustettu 1.1.2019 tai sen jälkeen) voi saada tukea listattujen toimialojen keskimääräisen liikevaihdon muutoksen perusteella.

Kustannustukea ei myönnetä pankki- ja rahoituslaitoksille, eikä maatalouden alkutuotannon, kalatalouden ja vesiviljelyalan toimialoille.

Miten tukea haetaan?

Tukea haetaan Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta. Poikkeustapauksessa hyväksytään pdf-hakemus, joka täytyy tilata erikseen Valtiokonttorilta.

Kustannustuen neljännen kierroksen hakuaika päättyy torstaina 30.9. klo 16.15.

Raahen seudun kehityksessä tukiin liittyvissä asioissa palvelevat:

  • Jussi: puh. 040 830 3018, jussi.kemila [at] raahe.fi
  • Riitta: puh. 040 830 3198, riitta.palosaari [at] raahe.fi

Valtiokonttorin asiakaspalvelu auttaa puhelimessa ja chatissä arkisin 9-15.

Kustannustuki.

Uutishuone

20.02.2020
Onko sinulla myytävä tuote Ruotsin suurimmille suoramyyntimessuille? 80 000 kävijän Stora Nolia -monialamessut houkuttelee noin 400 näytteilleasettajaa vuosittain tekemään kauppaa kuluttajien kanssa...
20.02.2020
Suomen Yrittäjät kysyy mielipidettä yrittämisen arjesta omassa kunnassasi. Joka toinen vuosi tehtävä tutkimus mittaa, kuinka hyvin yrittäjät on huomioitu kunnissa. Tulokset julkaistaan 19.5.2020...
14.02.2020
Ilmoita paikasta tai pyydä avoimia hakemuksia! Verkkosivupäivitys toi mukanaan uusia sähköisiä palveluita ja nyt seutukunnalla on myös yhteinen Työpaikkapörssi. Voit tarjota työpaikkaa,...
14.02.2020
Tarjoa ja löydä tilaa Raahen seutukunnasta! Verkkosivupäivitys toi mukanaan uusia sähköisiä palveluita ja nyt seutukunnan yhteinen Tontti- ja toimitilapörssi on entistä näkyvämpi ja...
14.02.2020
Ota seutukunnan yhteinen Tapahtumakalenteri käyttöön! Verkkosivupäivitys toi mukanaan uusia sähköisiä palveluita ja nyt voit jakaa tapahtumasi kaikille seutukuntamme yrityksille ja muille...
27.01.2020
Raahen seutukunnan kehittämiskeskus ja Raahen seudun yrityspalvelut ovat siirtyneet niminä historiaan ja kaikki toiminta on tästä eteenpäin yhden nimen alla: Raahen seudun kehitys. Keitä me olemme?...
21.11.2019
Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry valitsi vuosikokouksessaan 21.11.2019 yhdistykselle hallituksen vuodelle 2020. Hallituksen puheenjohtajana aloittaa toimitusjohtaja Elina Pekkarinen Keski-...
22.08.2019
Kartoitamme yksin- ja mikroyrittäjien näkemyksiä yritysten palvelutarpeista. Mielipiteesi ja näkemyksesi on meille tärkeä! Vastaamalla kyselyyn oheisen linkin kautta, voit vaikuttaa tarjoamamme...